dinsdag 26 mei 2015

Omgaan met pijn....

De laatste tijd heb ik ontzettend veel last van mijn pezen, de pijn is onhoudbaar. Maar het wordt niet minder dus moet ik er mee leren omgaan. Maar hoe doe je dat?
Ik doe zoveel mogelijk wat de dokter zegt, dus zwachtelen en rust houden met mijn polsen en knie.
Want daar zit de pijn.
Verder zing ik uit hobby en dat maakt mij ontzettend vrolijk, kook ik graag en zit ik zoveel mogelijk in de zon. Warmte doet mij goed en maakt mij ontspannen. Verder laat ik mijzelf masseren door een sport masseur.
Ik denk dat het belangrijk is om je mind setting te veranderen, door mij te houden aan de rustpauzes, en mijn dagindeling kan ik functioneren.
Maar helaas gaat niets meer zonder pijn, 24-7 is de draak er en ik moet er mee leren omgaan. Dat was ook de eindconclusie van de pijnpoli, natuurlijk zijn er wel andere medicijnen verkrijgbaar. Maar dan moet ik een keuze maken tussen pijn en leven als een zombie, want de volgende medicatie is morfine en eventueel medicinale wietolie. Er zijn nog wat gewetensbezwaren met deze keuze. In Wietolie wordt mijn perceptie iets anders, maar leef ik nog steeds met pijn. Bij Morfine leef ik als een zombie en daar kies ik nog niet voor.
Dus moet ik omgaan met de pijn en kijken hoe het leefbaar blijft.

Ik heb geleerd te leven met pijn, dat is te overzien, het is nooit fijn, maar ik kan het hendelen. De moeheid van de CVS blijft een probleem. Dat vind ik nog steeds heel moeilijk en ik kom nog niet tot een goede mindsetting hierover.
Met pijn kan ik in mijn hoofd ook functioneren, de moeheid die extreem kan zijn is overheersend. Dan kan ik ook niet goed nadenken en ik heb soms het idee om maar in bed te blijven liggen en gewoon dagen te slapen. Maar helaas gaat dat niet helpen, als dat wel zo was, dan zou ik het zeker doen. Gewoon in de vier weken een week slapen en dan weer energie zat, dat zou fijn zijn.

Ze zijn nu ook bezig om steeds meer onderzoek te doen naar ME/CVS en daar ben ik blij om. Hoe meer bekend er wordt over deze slopende ziekte des te beter. Maar er mag ook best meer uitkomen over Fibromyalgie. Er zijn diverse onderzoeken gepubliceerd, maar helaas ontbreekt het wederom aan erkenning.

Binnenkort start mijn Youtube kanaal en ga ik meer vertellen over mijn leven met deze twee slopende ziektes.
Ik meld jullie hier wanneer het online staat.

tot snel Caatje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten